Przyspieszenie sklepu opartego na skrypcie Prestashop
25/09/2023Niedokończony sklep
Sklep przejąłem niedokończony przez agencję, z licznymi niedociągnięciami. Działanie platformy było tragiczne, czas ładowania ok. 7-8 sek. Na pierwszy rzut oka, sklep nadawał się do całkowitego "zaorania" i postawienia nowego.
Wykorzystany builder Elementor nie ułatwiał sprawy, ale z racji przyjętego modelu funkcjonowania, czyli połączenie sklepu internetowego ze stroną firmową musiał pozostać. Szybkość nadal nie jest idealna, aczkolwiek po odpowiednim skonfigurowaniu ustawień oraz zainstalowaniu dodatkowo Redis, do przyspieszenia zapytań z bazy SQL, udało się uzyskać akceptowalną szybkość działania.
Szczegóły na blogu: https://remigius.pl/blog/przyspieszenie-sklepu-opartego-na-skrypcie-prestashop/
Na samym początku tj. w lutym 2023 roku został przeprowadzony kompletny audyt pod kątem UX, SEO oraz wizualnych aspektów. Sprawdzone zostały również wyniki w narzędziach typu Semstorm, Ahrefs, Google Speed Insight, GT Metrix etc.
Właściwe działania zostały rozpoczęte 1 marca 2023 roku i obejmowały kompleksową przebudowę i przygotowanie do pozycjonowania, oraz uruchomienia płatnych kampanii reklamowych w przyszłości.
Okres działania
1.03.2023 - 31.08.2023
Zakres działań
audyt, przebudowa, optymalizacja techniczna, inne
Technologia
Prestashop 1.7, Classic Rocket, Elementor
Strona
Początek
Serwispomp.eu cały czas działał, więc była to "operacja na żywym organizmie". Na szczęście ilość klientów, jak i ruch nie był duży, więc można było wprowadzać zmiany w miarę bezboleśnie. Dla porównania dwa obrazki tj. stan na marzec i sierpień, które dosyć dobrze oddają przede wszystkim zmiany wizualne. Przy tej okazji pojawia się pytanie: skąd biorą się takie agencje i tacy fachowcy? Bo sklep kosztował niemało, a efekt był kuriozalny.
Pierwsze odczucie jakie towarzyszyło mi podczas przeglądania sklepu, to chaos i brak jasno określonej funkcji tego miejsca. Firma Pomp Serwis zajmuje się wieloma działaniami (nie tylko sprzedażą) i być może, dużo lepszym rozwiązaniem byłoby utworzenie centralnego miejsca z odnośnikami, a to co jest zbudowane w oparciu o Prestashop powinno pozostać sklepem internetowym.
Postanowiono inaczej i Serwispomp.eu działa obecnie jako: wizytówka firmy, wizytówka oddziałów stacjonarnych, szkolenia z malowania natryskowego, wypożyczalnia narzędzi budowlanych, serwis agregatów, dział inwestycji i projektów oraz oczywiście... sklep internetowy.
Sporo tego i celem najważniejszym w tym przypadku było pokazanie tego wszystkiego, równocześnie nie przygniatając użytkownika natłokiem informacji. Najważniejsze jednak jest to, że strona ma przede wszystkim sprzedawać. Po to przecież została postawiona na Prestashop.
Optymalizacja
Nie chcę się zbytnio rozwodzić nad agencją, która budowała ten sklep, niemniej kilka uwag mam, ale nie tylko pod ich adresem.
Przede wszystkim, webmasterzy tworzą często w oderwaniu od ogólnie przyjętych zasad SEO, co już na starcie obniża możliwości sklepu. Być może jest to spowodowane tym, że optymalizacja jest czasochłonna, więc siłą rzeczy podnosi koszt wykonania. Klient tego nie widzi i wybiera korzystniejsze rozwiązanie, które tylko "wygląda". Chociaż w tym akurat konkretnym przypadku, gotowy produkt pozostawiał wiele do życzenia.
Na porządku dziennym są zatem nadmiarowe nagłówki, brak właściwej hierarchii nagłówków. W wielu stronach brakuje H1, albo jest ich kilka. Zwykle również nie istnieją odpowiednio ustawione adresy kanoniczne, a linki wychodzące nie posiadają odpowiednich atrybutów. Opisy obrazów, to właściwie w ciemno można przyjąć, że ich nie będzie, albo będą kiepskie. Podobnie zresztą jak opisy meta.
Tak też było w tym przypadku, co pokazał ponad 60 stronicowy audyt, w którym dobrze widać braki wiedzy twórców stron. Jeżeli potrzebujesz wykonać taki audyt SEO/UX, to zerknij do: https://remigius.pl/oferta/audyt-e-commerce/).
Rozwiązania e-commerce
Równolegle z wdrażaniem optymalizacji SEO i UX, zostały zainstalowane moduły Prestashop, które nie zostały wcześniej wdrożone, a były w umowie typu: kanały socialmedia, czat, logowanie przez media społecznościowe, newsletter, drugi opis kategorii, blog, re-captcha itd.
Niektóre z nich były bez licencji, czyli twórcy uznali, że wystarczy raz zakupić, a potem wdrażać do woli w innych projektach, z zastrzeżeniem o nieaktualizowaniu niczego w sklepie. Brak wykonywanych na bieżąco "update & upgrade" miało ogromny wpływ na działanie całego sklepu.
Zostało poczynione kilka zmian związanych z poprawą szybkości działania, m. in. w poszczególnych elementach buildera, co dało pewne przyspieszenie. Na końcu zmieniono hosting na VPS.
Ogrom działań wykonywanych na platformie troszkę spowolnił rozbudowę treści oraz linkowanie zewnętrzne, niemniej częściowo się to udało (krótkie opisy kategorii, wpisy blogowe). Reszta działań zaplanowana na kolejne miesiące. W ciągu tych sześciu miesięcy powstało jednak wiele nowych podstron np. oddziały firmy, loteria, galeria, serwis, opinie. Poza tym przebudowane zostało Menu, które obecnie jest bardziej przejrzyste i spójne.
Z powodu problemów z integracją z Comarch Optima, który był połączony bezpośrednio z Prestashop, a następnie poprzez Baselinker z Allegro, zastosowano inne rozwiązanie tj. moduł Comarch - Baselinker.
Wszystkie zmiany opisane powyżej, miały wpływ na działanie, stąd należało "trzymać rękę na pulsie" i reagować na wszelkie "pożary" natychmiastowo.
Wyniki SEO
Zmiany wprowadzane na stronie on-site seo dosyć dobrze poprawiły wszelkie wyniki. Niektóre wykresy niemal pionowe, co potwierdza, że warto aby sklep był budowany we właściwy sposób od razu, tak jak trzeba.
Działania off-site prowadzone w znikomym stopniu, więc to co widać, to głównie efekt optymalizacji technicznej. W lutym Semstorm pokazywało poniżej 100 słów w TOP10. Koniec sierpnia to już niemal 600. Ruch z 679 na ponad 7500!
Sprzedaż
Słupki słupkami, natomiast zawsze z tyłu głowy powinno być to, w jaki sposób się to przekłada na zarobek. Każde pozycjonowanie musi mieć jasny cel - zwiększanie ilości zamówień. Bardzo często agencje SEO zapominają o tej prostej zależności, a ewentualnie słabe wyniki zbywają tłumaczeniem, że macie kiepski towar, ceny etc. Jako, że nie jestem pozycjonerem tylko "ikomersiakiem", to patrzę na to znacznie szerzej.
Sklep istnieje stosunkowo krótko w tej formie i "zaliczył" dodatkowo perturbacje związane z budową. We wcześniejszych latach, sprzedaż odbywała się w trochę innej formie, a po utworzeniu nowego nie zrobiono m.in. przekierowań 301. Z racji wspomnianych problemów i trwającego impasu na przełomie roku, wszystko to odcisnęło piętno na sprzedaży.
Brak wdrożonych narzędzi analitycznych nie pozwala w 100% pokazać różnic. Jedyne realne statystyki jakie są, pochodzą z narzędzia Baselinker. Biorąc pod uwagę okres trzech miesięcy wyniki są następujące:
- 90 dni (grudzień-luty 2023) 71 zamówień, co daje średnio 23,6 zamówień na 1 miesiąc
- 92 dni (czerwiec-sierpień 2023) 161 zamówień, co daje średnio 53,6 zamówień na 1 miesiąc
Wciąż rosną, głównie z organicznego ruchu, co pozwala patrzeć z optymizmem w przyszłość, gdyż dynamika jest dobra. Zwłaszcza, że ostatni okres, to sezon wakacyjny.